Dag 4 t/m 7 - 25-12-2019 t/m 28-12-2019 - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Els - WaarBenJij.nu Dag 4 t/m 7 - 25-12-2019 t/m 28-12-2019 - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Els - WaarBenJij.nu

Dag 4 t/m 7 - 25-12-2019 t/m 28-12-2019

Blijf op de hoogte en volg Els

28 December 2019 | Tsjechische Republiek, Praag

Dag 4 – 25-12-2019
We zijn nog verre van gezond en blijven gewoon lekker even op onze kamer. Pas halverwege de middag maken we een ommetje buiten en lopen in de frisse buitenlucht. Wat opvalt in Praag is dat de straten superschoon zijn. Er ligt behalve wel eens een sigarettenpeuk niets op straat. Verder zijn er heel veel winkels met ontzettend veel kristal in de mooiste vormen en kleuren. Deze etalages zijn meestal hel verlicht, dus je kunt er niet omheen. Ook zijn er ontzettend veel winkels met sieraden en ook die zijn hel verlicht. Je kunt bijna niet naar binnen kijken, want het licht doet pijn aan je ogen. Wat ons ook opvalt is dat er genoeg dames lopen met echte bontjassen. Dat zie je volgens mij in Nederland niet meer zo vaak.

Dag 5 – 26-12-2019
Vandaag vertrekken we om kaartjes te kopen voor de Hop-on Hop-off bus. Deze rijdt door heel Praag heen en gaat langs alle belangrijke punten. Kwestie van uitstappen, bezichtigen, instappen en verder laten rijden naar de volgende bezienswaardigheid. De Tsjechen houden niet van kou. Dat hadden wij in het hotel al door. Het was echt zo heet op onze hotelkamer. Gelijk de verwarming uit gedaan. In de bus is het al niet anders. Je voelt je net een gebraden kip. Ook in de winkels is het niet normaal. Wij komen met onze muts binnen en in no-time stroomt het zweet onder je muts vandaan. Het systeem van de Hop-on Hop-off bus zit goed in elkaar en er is goed over nagedacht. Wij rijden een paar haltes met bus 1 mee, stappen op een locatie uit waar meerdere bussen komen. Je vervolgt je bestemming in een nieuwe bus met een andere route. Wij bezoeken de Burcht. Aan de ingang staan twee soldaten op wacht. Het is altijd knap om te zien hoe zij zonder blikken of blozen strak voor zich uit kijken. De Burcht is een uitgebreid complex en hierin staat een prachtige gotische Kathedraal, genaamd de St. Vitus Kathedraal. Om deze Kathedraal te kunnen bezichtigen moet je in de rij gaan staan en die is echt gigantisch lang, maar het vlot lekker en voor je het weet ben je binnen in de Kathedraal. Ja wij houden hiervan. Prachtige mozaïek ramen, mooie schilderijen, hoge gewelven en de kribbe. Genoeg om te bekijken. Iets wat wij heel grappig is, zijn de kaarsjes in de kerk. Geen rokende kaarsen, geen walmende waxine lichtjes, maar gewoon kaarsen op de electriciteit. Moesten er even aan wennen. Je kunt ze in Nederland ook kopen van die plastic kaarsen waar je onderin een batterij stopt. Hier zijn ze dus electrisch. Nu vinden wij het altijd fijn om een kaarsje aan te steken in de kerk, maar hoe gaat dit in zijn werk. Het is dus een soort grote vitrine met een heleboel kaarsen. Je gooit er een munt in van 20 en dan gaat één kaars aan en blijft ongeveer 15 minuten aan. Je kunt niet kiezen ik wil de kaars in het midden of aan de zijkant. Even testen wat er gebeurt als je er een grotere munt in gooit. En jawel nu gaat er bijna een hele rij branden. Blijft toch grappig dit soort uitvindingen, maar een echte kaars in de kerk blijft toch zijn charme houden. Buiten is er nog een kleinere kerk, zelfs een kerstmarkt, en een hele rij met oude huisjes, die nog ingericht zijn zoals vroeger met meubels en oude spullen. Binnen in één van de huisjes kunnen wij een oude film zien hoe de huisjes vroeger gebruikt werden. Aan het eind van de Burcht kun je over de muur de stad zien liggen. Het is vroeg donker en tijd om met de bus richting de stad te gaan. Morgen maar weer een rondje maken met de bus.

Dag 6 – 27-12-2019
Vandaag willen wij een heleboel dingen bekijken, maar soms heb je teveel op je lijstje staan en dan moet je de dingen maar gewoon laten gebeuren. Bij de Hop-on Hop-off bus zit ook een boottochtje. Nu zijn dit soort tochtjes meestal niet spectaculair, maar we maken er gewoon gebruik van, want het is zonde om het niet te doen. Blijven toch Hollanders. Op de Vltava rivier zijn heel veel zwanen en als je over de Nesuv brug loopt kom je bij een verzamelpunt waar de zwanen bij elkaar komen en waar ook de toeristen naar toe komen. De zwanen lopen statig en veroveren soms een stuk brood. Er hangt ook een bord met dat mensen geen voedsel weggooien, maar het hier brengen. Langs de waterkant dobberen de mooie witte zwanen en hun nog bruin gekleurde jongen op het water. Ineens duikt er een beest uit het water omhoog en volgens ons lijkt het op een bever. De zwanen zijn niet van hem gecharmeerd.
Bij navraag blijkt dit een hele grote muskus rat te zijn. Een vrouw geeft hem een peentje en dat gaat hij lekker oppeuzelen en zo kunnen wij hem nog een tijdje bekijken. Ook al is het dan maar een rat, hij is echt gigantisch en bijzonder om te zien. De zwanen proberen wel zijn brood af te pikken, maar blijven een beetje huiverig van hem. We lopen verder en komen aan bij een kerk die van de week dicht was. De St. Nicholas kerk is een barok kerk. Alles in deze kerk is pompeus. Het marmerwerk is robuust en de beelden van marmer zijn enorm. Er zijn prachtige plafondschilderingen en ook als je misschien niet van kerken houdt, dit is zo mooi om te zien en zo knap hoe dit door mensen is gemaakt. Hier moet je van kunnen genieten. Wij kunnen ook nog een stuk naar boven klimmen in de kerk en vanaf boven krijg je ook een mooi overzicht over de kerk. We blijven nog een tijdje rondhangen en gaan dan een uurtje in de bus zitten om ons nog alle bezienswaardigheden te laten rijden. Rond 19.30 uur melden wij ons bij het marionettentheater. We krijgen hier een voorstelling te zien van marionetten en horen de opera Giovanni van Mozart. Omdat het weer een opera was, maakte ik mij een beetje zorgen, maar zoals het stuk werd gebracht was het zeer amusant om te horen en te zien.

Dag 7 – 28-12-2019
Er is een bedevaartsoord genaamd Loreta en dat willen wij graag bezoeken. Omdat wij vandaag weer heel veel gaan wandelen besluiten wij om met de taxi hier naar toe te gaan. In het hotel hangen vaste prijzen en zij kennen de taxi’s. Best lekker om even gereden te worden. Loreta ligt op een heuvel en het bedevaartsoord is heel erg open. Het is vandaag echt super koud en er valt op een gegeven zelfs wat natte sneeuw. Ook hier is weer een kapel met een zwarte Maria en Jezus. Heel veel plafond schilderingen en boven is nog een museum van allerlei heilige relikwieën, zoals geschenken gegeven door gelovigen. Enorme Monstranza’s (stralenkransen) bezet met diamanten en goud. Tja het is niet allemaal goud wat er blinkt, maar hier wel. Hierna gaan wij van de berg aflopen naar beneden. Oh wat zijn die gevels hier prachtig om te zien. Je blijft echt fotograferen. Je moet ook wel snel zijn met je foto’s wat rond half vier / vier uur begint het alweer donker te worden. Het wordt tijd dat wij de Trdlo gaan proberen. De beroemde koek van Praag. We kiezen de Trdlo met chocoladepasta van binnen. Hij is nog lekker warm. De smaak is lekker.

• 28 December 2019 - 22:00

Anneke Rommelde :

Geweldig verslag weer vanuit het mooie Praag .
    Alles komt weer boven
    .Piet en ik waren hier tig jaren geleden. Super bedankt!!!

• 29 December 2019 - 10:15

Lucienne:

Mooie stad. Wij zijn er ook ooit geweest.
    Veel plezier geniet van al dat moois.

• 29 December 2019 - 13:41

Roozen:

Wat een leuk verslag en wat een prachtige kerken.
    Bijzonder om een muskusrat te zien, ik zou ook gedacht hebben dat het een otter was.
    Wel heel fijn dat jullie inmiddels;s zijn opgeknapt.
    Nog heel veel plezier!!

• 29 December 2019 - 20:34

Marja :

Hoi, ondanks dat jullie niet lekker waren, hebben jullie gelukkig nog veel gezien en gedaan! Geniet nog even van de laatste dag morgen. Goede reis terug .
    Groetjes van Ben en Marja