Dag 1 - 19-11-2019 - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Els - WaarBenJij.nu Dag 1 - 19-11-2019 - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Els - WaarBenJij.nu

Dag 1 - 19-11-2019

Blijf op de hoogte en volg Els

20 November 2019 | Indonesië, Gili Air

Dag 1 – 19 november 2019
Eerst de poezen vangen om weg te brengen. Kaatje is geen probleem en hebben wij zo in het hokje. Poekie is van een andere categorie en als ik haar in het hokje stop, draait zij zich om en vliegt het hok weer uit. Tja en dan schiet zij opnieuw de trap op en moeten wij haar weer vangen. Dit flikt ze ons nog een keer, maar tenslotte hebben we haar in haar hok en kunnen wij vertrekken naar Aad en Angela Dierenpension. Vanaf hier gaan wij rijden richting Biezenmortel. Wij hadden nog nooit van deze plaats gehoord. Het ligt boven Tilburg. Op marktplaats een retrotafeltje gezien en dat wilde ik super graag hebben. In gesprek met meneer en hij wilde het voor ons wel in de afgesloten carport zetten. Hij zou voor deze ene keer de deur niet op slot doen. Ik zou de envelop met geld door de brievenbus gooien. Jaja dat dit nog kan in deze tijd. Het is ongeveer 123 km rijden. Net voor Biezenmortel maar even koffie drinken met iets lekkers erbij. Ik heb slechts een klein stukje taart op en Dick de rest. Ook de stukjes gevulde speculaas die op tafel stonden heeft Dick al snel verorberd. Het laatste stuk richting Biezenmortel rijden wij door een prachtig natuurgebied. De herftkleuren hebben de bomen zulke prachtige kleuren gegeven. Het voelt al echt als vakantie. Aangekomen in de straat moet ik even kijken waar ik naar binnen moet en als ik de deur opendoe staat daar het leuke tafeltje op mij te wachten. Ik gooi de envelop door de brievenbus en dan vertrekken wij richting Kevelaer. Kevelaer is een bedevaartsoord. Een marskramer had van Maria de opdracht gekregen in Kevelaer een kapel te bouwen. In deze kapel hangt een etsje met de beeltenis van Maria en Jezus. Hieraan zijn vele wonderingen en genezingen toegeschreven. In 1645 werd de bedevaartskerk gebouwd de huidige kaarsenkapel. In 1654 werd een barokken koepelkapel gebouwd, de genadekapel. is gebouwd is van binnen echt prachtig om te zien. Pas in de 19e eeuw werd de Maria Basiliek gebouwd. De Basiliek is van binnen prachtig om te zien. Er zijn niet zoveel toeristen en dat is ook wel prettig, zodat wij in alle rust kunnen fotograferen. In de omgeving zijn vele winkeltjes waar zij beelden van Maria en Jezus verkopen. Het is nu ook kersttijd, dus er zijn ook kerststallen in alle formaten te koop. Voor je er erg in hebt hebben wij hier alweer een paar uur gelopen en wordt het tijd om naar onze bestemming in Keulen te gaan. Wij gaan via de grote weg en hebben onderweg een aantal verkeersopstoppingen. Het wordt donker en in Duitsland kennen ze niet de verlichting op de grote weg, zoals bij ons. Dus naarmate wij dichter bij Keulen komen moeten wij goed opletten. Ons navigatisysteem roept dat ik rechts moet afslaan, maar links moet aanhouden en afrit 4 in de gaten moet houden. (Ja wat wil je nou navigatiedoos). Ik vraag of Dick meekijkt, maar hij ziet geen vier. Tja en dan staan er volgens mij op meerdere borden vier. Ja en voor je het weet zitten wij natuurlijk op de verkeerde baan en moeten wij weer 11 km verder rijden. Het is hier nu echt pikdonker en langzaam rijden ze hier niet. Nog een keer proberen om nu de juiste weg in te slaan. En eindelijk zitten we weer op de goede weg en zien wij al spoedig het hotel. Wij logeren in het Mercure hotel. Ziet er allemaal keurig uit. S’Avonds lekker gegeten en dan naar boven. Nog heel kort naar de tv gekeken, maar dan stort ik werkelijk in. Het is genoeg geweest voor vandaag.

• 21 November 2019 - 00:33

Harma:

En een mooie Maria gescoord?