Dag 1 t/m 3 - 22 t/m 24 december 2019 - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Els - WaarBenJij.nu Dag 1 t/m 3 - 22 t/m 24 december 2019 - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Els - WaarBenJij.nu

Dag 1 t/m 3 - 22 t/m 24 december 2019

Blijf op de hoogte en volg Els

24 December 2019 | Tsjechische Republiek, Praag

Dag 1 – 22-12-2019
Vandaag vertrekken we naar Praag. Onze gezondheid laat momenteel te wensen over. We snotteren wat af en voelen ons tegen de avond hondsberoerd. De koorts loopt dan op en je ogen branden dan in je hoofd. Niet echt een gezellige situatie om op vakantie te gaan, maar de griep heerst in Nederland en heeft ons dus ook flink te pakken. We vliegen vandaag met Easy Jet. Op Schiphol vliegen wij meestal naar internationale bestemmingen, maar nu doen wij het dichterbij. De wachtruimte bij de beperkt aantal winkeltjes is vrij klein en je bent blij als je een plekje hebt veroverd om een broodje te kunnen eten. Ja Easy Jet moet ook op de kleintjes letten. De vlucht is vertraagd, maar een half uur later kunnen wij boarden en spoedig komt het vliegtuig in beweging. Vervolgens stoppen we weer en hebben een mankement. Onder ons horen wij een soort geboor en gesleutel, maar dan schijnt alles weer op zijn plek te zitten en mogen wij vertrekken. Het is een korte vlucht, dus na anderhalf uur komen wij in Praag aan. Wij hebben deze reis via Expedia geboekt en als wij de koffer hebben opgehaald moeten wij de instructies volgen. Via uitgang A naar Parkeergarage C lopen en daar wachten. Het is even zoeken, maar tenslotte zitten we daar te wachten op ons vervoer. Dick houdt hier niet zo van. Worden wij ooit opgehaald? Wat schetst zijn verbazing als mijn telefoon gaat en ik een vriendelijk Engels sprekende meneer aan de telefoon krijg. Ja wij hadden wat vertraging en daarom is het busje met andere passagiers al vertrokken. Er komen nog wat extra mensen aan en rond half elf vertrekken wij dan ook naar ons hotel. Nou zie je nu wel. Voor niets zorgen gemaakt en zoals altijd komt het allemaal weer goed. Met het busje is het best nog wel een stuk rijden, maar rond half twaalf stappen wij het hotel binnen en kunnen wij naar bed.

Dag 2 - 23-12-2019
Tja vannacht weer een nacht met heel veel koorts. Ik denk dat wij nu wel mogen constateren dat wij de griep hebben. In het vliegtuig en nu in het hotel hoor je ook iedereen hoesten en proesten, dus welkom in de griepepidemie. Vandaag maar rustig aan doen, maar een wandeling buiten zal ons goed doen. Praag is een mooie stad om te zien. De gebouwen zijn statig gevormd en hebben soms gelige of rozige tinten. Richting het centrum wordt het drukker en ook hier hebben ze een kerstmarkt. Leuke kraampjes met braadworsten en glühwein en verder de bekende kerstrommel.
In het centrum staat een kerk met een hele beroemde klok. Deze klok is begin van de 15e eeuw gebouwd door een intelligente klokkenmaker. De klok geeft de plaatselijke tijd aan van Praag. De tijd gemeten in een verdeling van 12 uren tussen zonsopgang en zonsondergang: de zogenaamde ongelijke uren. De tijd, gemeten in een verdeling van 24 uren die aangeeft hoelang de zon verwijderd is van het moment van zonsondergang. De plaats van de zon in de zodiak of dierenriem. En tenslotte de sterrentijd. Deze wijsheid heb ik van de folder, maar het is en blijft bijzonder dat iemand dat in die tijd kon maken. In 1865 is er een extra onderdeel boven de klok toegevoegd. Men noemt dit de parade van de Apostelen. Ieder heel uur gaan er twee deurtjes open en op een rails komen de twaalf Apostelen voorbij. Helaas deze klokkenmaker mocht nergens meer zo’n knap kunstwerk maken en daarom hebben zij hem blind gemaakt. Lekkere voorvaderen hebben wij. Omdat Dick en ik niet optimaal zijn gaat er in de communicatie wel eens iets fout. Voorbeeld: wij staan naast elkaar Dick kijkt naar links en ik kijk naar rechts. Op een gegeven moment kijk ik naar links en Dick is weg. Dick kijkt naar rechts en Els is weg. Rara hoe kan dit. Dit gebeurt een aantal keer. Ik heb inmiddels een nieuwe titel gekregen en heet nu Eucalypta en Dick heb ik bevorderd tot Grumpy. Voor Dick is het probleem zijn oriëntatievermogen. Je kunt hem in een stad droppen en hij komt nooit meer thuis. Dus vandaar dat ik in de buurt moet blijven. Het grappige is dat je elkaar iedere keer weer vindt, dus zo ver weg waren we ook weer niet. Vanavond eten wij in een Indiaas restaurant vlak bij ons hotel.

Dag 3 – 24-12-2019
Voor vandaag heeft Dick een wandeling uitgezet en we zien wel waar we terecht komen. We lopen over de Legii brug en hebben een prachtig uitzicht over de Vltava rivier. Vanaf deze brug zien wij in de verte de Karelsbrug en de Heilige Maria van de overwinning Kerk. Voor de kerk staat een stal met twee ezels en een schaap. Aan twee palen van deze stal hangen voederautomaten. Je stopt er een munt in draait aan het wiel en de brokken vallen in het bakje. Klepje open, hand eronder en haal alle brokken uit het bakje om ze vervolgens aan de ezels te geven. Tja zo zou het allemaal moeten gaan. De ezels hadden dit al een tijdje gezien en waren er nu als de kippen bij als er munt in de automaat werd gestopt. Even draaien aan het wiel en inmiddels had de ezel met zijn lip het klepje al open gedaan en zijn tong naar binnen om de brokken op te vangen. Dit zorgde voor hilarische situaties. Ouders probeerden de brokken te verdedigen en de kinderen durfden niet dichterbij te komen. Je zou er een film van kunnen maken. Bovenaan de trap voor de kerk stonden kartonnen kerstfiguren. Wij zagen de inwoners met lantaarns naar de kerk gaan, zij staken in de kerk hun kaarsje aan en verlieten tenslotte met hun brandende kaars in de lantaarn de kerk. Wat een mooi ritueel. Dat hadden wij nog niet eerder gezien. Aan de zijkant van de kerk is een glazen vitrine met baby Jezus zonder kleding (alleen met de kerst zonder kleding). Sinds de 17de eeuw hebben gelovigen van over heel de wereld kleding gestuurd voor baby Jezus. In de kerk is een museum met prachtige kleding, wat hem de rest van het jaar wordt aangetrokken. Ook staan in het museum kerststallen van over de hele wereld. Tenslotte kunnen mensen op papier nog hun wensen opschrijven en alle papiertjes worden in een grote mand verzameld. Je hoeft niets voor jezelf op te schrijven, maar bijvoorbeeld iemand beterschap wensen. Mooie kerk en het altaar en de beelden waren heel indrukwekkend. Overal waar je komt in Praag verkopen ze de Trdelnik of Trdlo. Dit is deeg dat rond een stok is gewikkeld, wordt vervolgens gegrild en bedekt met suiker- en walnootmix. Je kunt deze Trdlo ook laten vullen met ijs. De toeristen staan ervoor in de rij, dus wij moeten deze lekkernij zeker een keer proberen. We lopen nu over de Karelsbrug terug richting ons hotel. Wat hebben we gelachen om die ezels – ze zijn echt niet dom hoor.

• 26 December 2019 - 10:59

Lucienne:

Ziet er allemaal weer mooi uit. geniet en doe ook een beetje rustig aan voor de griep!
    fijne dagen.

• 26 December 2019 - 13:33

Roozen:

Hoi Els en Dick,

Mooie stad ! en wat grappig van die ezels.Je appte vanmorgen dat je je weer wat beter voelt nou dat is wel zo prettig. Nog veel plezier.

Jan en Riet

• 27 December 2019 - 14:09

Guusje:

Hallo Els en Dick,,

Was blij iets van jullie te horen
    Hoop dat jullie je intussen beter voelen en volop kunnen
    genieten van al het moois, dat Praag te bieden heeft.
    Vanmiddag komen Martijn en familie.
    Verheug me erg ze te zien.
    Nog hele fijne dagen,
    Liefs,