Dag 1 t/m 2 - 08/09-08-2018 - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Els - WaarBenJij.nu Dag 1 t/m 2 - 08/09-08-2018 - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Els - WaarBenJij.nu

Dag 1 t/m 2 - 08/09-08-2018

Blijf op de hoogte en volg Els

10 Augustus 2018 | Turkmenistan, Asjchabad

Dag 1 t/m 2 – 08 en 09-08-2018
De poesjes kijken ons meewarig aan; o jee het is weer zover. Ze gaan ons weer naar dat pension brengen. Op de één of andere manier voel ik mij altijd schuldig. Ja ik weet het – wij boeken die vakantie en wij brengen de poesjes weg. Nou ja dames, het is maar voor drie weken en dan zijn we weer terug. Zo en nu naar Schiphol. Alles verloopt vlotjes, de reis ernaar toe, het parkeren, het afgeven van de koffers en ga zo maar door. We schrokken even toen wij richting onze balie liepen, omdat er ontzettend veel moslims stonden die moesten worden ingecheckt. Nu is de Hadj naar Mekka. Deze moslims gaan voor een aantal weken voor hun pelgrimstocht naar Saudi Arabië naar Hadjar-ul-Aswad (Zwarte Steen) een steen die volgens de Islam uit het paradijs afkomstig is. Alle mannen en vrouwen staan op Schiphol in lange witte gewaden. Wij krijgen een andere incheckbalie en dan is het zo gepiept. Nog even lekker wandelen en iets drinken en dan op weg naar het eerste vliegtuig. Het vliegtuig is dus gevuld met moslims en zo af en toe zie je een verdwaalde toerist zitten. Wij landen op Istanbul en waren met iets vertraging vanaf Schiphol vertrokken. We worden opgewacht door een grondstewardess en dan wordt het hollen naar het volgende vliegtuig, want dat stond al te wachten op ons. We vliegen dus door de gangen eerst naar links naar een gate en dat is dus niet de juiste gate en vervolgens hollen we weer de andere kant op. Nou ja een beetje lichaamsbeweging is goed, maar het is er nu eigenlijk een beetje te warm voor. Tenslotte komen wij met ons groepje (we zijn met zijn tienen) in het vliegtuig aan en kan het toestel vertrekken. Nou ja in ieder geval fijn dat we het nog gehaald hebben. Het is ongeveer drie uur vliegen naar Asjchabad in Turkmenistan. De temperatuur is zelfs ’s avonds nog behoorlijk warm, maar de warmte is hier droger.

Vandaag toch maar gewoon vroeg opgestaan ondanks dat wij om 04.00 uur in bed lagen. Na het ontbijt naar buiten, want er is een soort markt en dat is altijd leuk om te zien. Van de gids instructies gekregen dat alles dat er uitziet als politie of militair mag absoluut niet op de foto. De agenten hebben hier een pet op die aan de voorkant heel hoog op hun hoofd staat. Het doet ons denken aan de agenten uit Korea. De markt is grappig met vrouwen die in klederdracht zijn en ook een soort muts dragen die aan de achterkant hoog op hun hoofd staat. Ik heb het een aantal keren geprobeerd, maar hier willen ze absoluut niet op de foto. Verder heb ik het idee dat ze ons als toeristen best vermakelijk vinden en dat ze nog niet zoveel toeristen hebben gezien. Het is vandaag weer warm en we moeten echt leren ons tempo aan te passen. Vanmiddag bezoeken wij met de groep de Turkmenbasy Moskee. Bij de Moskee staat ook een Mausoleum dat bewaakt wordt door twee wachten. De vorige president had dit mausoleum alvast voor zichzelf laten bouwen. De Moskee is echt prachtig om te zien met een goudkleurige koepel. Binnen in de Moskee is het heerlijk koel en de marmeren vloer voelt heerlijk verkoelend aan onze blote voeten. De koepel in de Moskee is prachtig versiert met mozaïek en langs de rand van de koepel zitten rondom 48 kleine raampjes en dit getal verwijst naar de aardbeving van 1948 met een kracht van negen op de schaal van Richter. Tijdens deze aardbeving zijn 160.000 mensen overleden. De minaretten van de Moskee hebben een lengte van 91 meter en dit verwijst naar de onafhankelijk van Turkmenistan in 1991. Hierna bezoeken we een zandstenen vesting dat op de route lag van de Zijdenroute en nu in het beheer is van Unesco. Wat ons deze eerste dag opvalt is dat Ashchabad een rijke stad is. Er rijden schitterende auto’s en de gebouwen van de universiteiten zijn allen opgetrokken uit prachtig wit marmer. Ook de regeringsgebouwen en het verblijf van de president zijn ook allemaal in wit marmer uitgevoerd. Bijna alle auto’s die er rijden zijn in wit. Ze willen ook de import van auto’s in wit goedkoper maken, zodat er tenslotte alleen nog maar witte auto’s rijden. Bij het presidentiële gebouw hangt een enorme vlag aan de vlaggenmast en om te voorkomen dat deze vlag slap hangt bij officiële gelegenheid wordt deze vlag met een motortje wapperend gehouden. De straten zijn echt brandschoon en je kunt hier met recht van de straat eten. Na het eten ’s avonds maken wij nog een stadstoer en vele gebouwen zijn in schitterend wisselende kleuren verlicht. Het is hier alleen maar pracht en praal.

• 10 Augustus 2018 - 09:43

Jcroozen@hetnet.nl:

Mooie foto's en weer heel bijzonder!
    Veel plezier.

Jan en Riet