Dag 10 - 08-05-2018 - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Els - WaarBenJij.nu Dag 10 - 08-05-2018 - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Els - WaarBenJij.nu

Dag 10 - 08-05-2018

Blijf op de hoogte en volg Els

08 Mei 2018 | Costa Rica, Liberia

Dag 10 - 07-05-2018
Vandaag vertrekken we om 07.45 uur en hebben een druk programma. We rijden naar Monteverde National Parc. Hier gaat een deel van de groep tokkelen en tenslotte met zijn allen een Canopy tocht maken over bruggen van 20 tot 30 meter boven de grond. Dick lijkt het tokkelen aan een ziplijn hoog tussen de boomtoppen te eng. Ik denk dat ik het wel durf, maar merk toch naarmate wij dichterbij komen dat de spanning stijgt. Er wordt besloten om eerst te gaan tokkelen en daarna de wandeling te gaan doen, omdat het hier iedere dag kan gaan regenen en dat is met tokkelen niet zo prettig. We moeten in de rij om te tekenen dat mocht ons iets overkomen deze organisatie niet verantwoordelijk is. Vervolgens krijg je een helm op en wordt je voorzien van riemen en aan deze riemen wordt jouw katrol gehangen en andere haken die je nodig hebt. Je krijgt handschoenen mee met lederen binnenkanten. Allemaal naar buiten en de fotoreportage begint. We worden nu met onze groepsleden in busjes geladen en ze rijden ons naar het beginpunt. Hier krijgen we de eerste instructies hoe we als de katrol is vastgemaakt aan onze riemen moeten gaan hangen. Met één hand mag je voor bij de katrol vasthouden en met de andere hand moet je een tunnel vormen waar de ijzeren kabel doorheen gaat. Zo zou je dus kunnen remmen en door je hand achter je hoofd te houden blijf je recht vooruit gaan en anders ga je rondtollen. Je benen trek je iets op en je voeten kruislings. Tjonge een hoop om te onthouden. Ik word vastgemaakt aan de lijn en moet het eerste korte stuk gaan proberen. Kom je op het eerste platform aan dan moet je wel je benen optrekken, zodat ze niet tegen het platform aanslaan. Je wordt losgekoppeld en vervolgens gelijk aan een touw dat rond het platform loopt vastgemaakt, zodat je nooit per ongeluk naar beneden kunt vallen. Dan wordt je katrol weer vastgemaakt aan de ijzeren kabel en ook je veiligheidskabel , gaan hangen aan je gordels en vertrekken naar het volgende platform. Dit maakt op mij een grote indruk en ik schrik ook een beetje van het tempo. Eén van de begeleiders vraagt of ik met hem verder wil gaan. Ja heel fijn en je hoeft je er ook niet voor te schamen. Het is behoorlijk hoog en het gaat keihard. Na een paar platforms moeten wij via de grond weer een stuk verder omhoog klimmen en met de zware ijzers en de warmte is dit best lastig. Aangekomen bij het volgende deel gaat alles weer van voren af aan en gaan wij een stuk glijden van 850 mtr. Wow dit is eng, maar ook heel schitterend. Je hebt geen tijd om foto’s te maken. Alleen als wij even op het platform staan kunnen wij snel met een klein cameraatje een foto schieten. Wij hebben vier begeleiders op 14 man bij ons. Er zijn stukken dat je twee bij twee naar beneden gaat voor het gewicht, want anders kom je onderweg stil te hangen. Bijna aan het eind kun je nog een Tarzan swing maken. Vanaf een platform val je tien meter naar beneden en wordt je als een aap heen en weer geslingerd. Dat is voor mij iets teveel voor vandaag. De laatste lange tocht van 1 km moet nu worden afgelegd en mijn begeleider neemt mijn camera om alles te filmen. Hij filmt de omgeving, zichzelf en ik moet ook omkijken. Ik ben superblij met dit filmpje. Ik kan het iedereen aanraden, maar het is best eng.
Dick staat aan het eind van de baan te wachten en hij maakt foto’s als wij binnen komen scheren. Hierna gaan wij met zijn allen de Canopy tour doen. Naar boven klimmen en dan tussen de bomen via hele lange loopbruggen lopen en vogels en andere dieren spotten. We zien een Klokvogel. Deze vogel heeft drie losse kwasten aan zijn nek hangen. Bij toeval spotten wij een rolstaartbeer en dit is volgens de gids echt spectaculair. De natuur is zo mooi om te zien, dit valt echt met geen woorden te beschrijven. Tenslotte aan het eind is er nog een kolibri-tuin. Hier hangen glazen met zoetstof waar de kolibri’s van drinken. Wij proberen foto’s te maken, maar het is bijna niet mogelijk. Alleen wanneer er een kolibri even op een tak zit lukt het ons om hem te fotograferen.
Vanavond heben wij nog een avondwandeling door de natuur. We zien best nog wel een hoop beesten. Een tarentula (Dick vond de spin en was heel trots), een boa constrictor in de boom, een giftige kleine groene slang, de flashlight tor (het lijkt of deze tor lichtgevende ogen op zijn rug heeft),
Een superklein kikkertje, een soort aap, en verder vliegt er door de lampjes die wij aan hebben nog een grote tor in mijn haren. Dat vind ik in dit pikkedonker echt heel griezelig. Het was een enerverende dag, maar wow wat een belevenissen.

  • 08 Mei 2018 - 22:48

    Marja :

    Hoi Els en Dick,
    Els, dat je dit gedurfd hebt! Doodeng! Ik vraag me af wat Dick op dat moment dacht toen hij jou zo zag "vliegen". Ik hoef nu dus niet meer te zeggen: geen gekke dingen doen, want je luistert toch niet naar mij...haha. Na dit avontuur is alles een ma
    kkie! Veel plezier verder.
    Groetjes van Ben en Marja

  • 09 Mei 2018 - 06:43

    Riet:

    Hoi Els en Dick,


    Wat een avontuur, lijkt me echt heel spannend maar ook eng. Zijn heel benieuwd naar het filmpje super leukt!
    Nog heel veel plezier.

    Groetjes Jan en Riet

  • 09 Mei 2018 - 16:21

    Anneke Rommelse :

    Hoi Els, wat een avontuur, ik ben een klein beetje jaloers, maar ik weet niet zeker of ik het aangedurfd had
    als bejaarde vrouw .Geniet volop van die prachtige natuur ! Geweldig !!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Samen op reis

Actief sinds 01 Juli 2011
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 77432

Voorgaande reizen:

02 November 2021 - 14 November 2021

Curaçao

06 Februari 2020 - 23 Februari 2020

Suriname

22 December 2019 - 30 December 2019

Praag

19 November 2019 - 23 November 2019

Keulen

05 Juni 2019 - 26 Juni 2019

De kleine Sunda Eilanden

21 December 2018 - 29 December 2018

Polen - Warschau en Krakau

08 Augustus 2018 - 31 Augustus 2018

De korte Zijdenroute

28 April 2018 - 13 Mei 2018

Costa Rica

23 December 2017 - 30 December 2017

Egypte Nijlcruise

22 Juli 2017 - 14 Augustus 2017

Maleisisch Borneo

22 April 2017 - 04 Mei 2017

Rondreis Oman en Dubai

24 December 2016 - 31 December 2016

Egypte 40 jaar later

21 Juli 2016 - 14 Augustus 2016

Myanmar (het oude Birma)

23 April 2016 - 08 Mei 2016

Sri Lanka

24 December 2015 - 01 Januari 2016

Dubai

11 Juli 2015 - 03 Augustus 2015

Argentinië en Brazilië

26 April 2015 - 10 Mei 2015

Iran

19 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Kenia en Tanzania

21 December 2013 - 30 December 2013

Israel

19 Juli 2013 - 12 Augustus 2013

Madagascar

14 Juli 2011 - 07 Augustus 2011

Mozambique, Malawi en Zambia

Landen bezocht: